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外国語科教科化に対する小学校教員の意識調査:第2言語習得からの示唆
https://doi.org/10.14946/00002185
https://doi.org/10.14946/00002185c5830b1d-3e30-415d-a351-1451e240baf6
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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PDF (836.8 kB)
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Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
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公開日 | 2020-03-05 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 外国語科教科化に対する小学校教員の意識調査:第2言語習得からの示唆 | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Elementary School Teacher Perspectives of English as a Core Subject: Implications from Second Language Acquisition | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 小学校英語 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 早期英語 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 英語教育 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 教員意識 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 共起ネットワーク | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Elementary school English education | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Young learners | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | English education | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Teacher perceptions | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Cooccurrence network | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.14946/00002185 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
著者 |
作井, 恵子
× 作井, 恵子× 山内, 啓子 |
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抄録 | ||||||
言語 | ja | |||||
値 | 小学校において外国語科が教科となる2020 年が目前に迫る中、小学校教員は教科化についてどう考えるのか。教科化を肯定的にとらえる点およびその懸念点を自由記述によるアンケートとしてデータ収集したものを、頻度抽出語および共起ネットワークによるテキストマイニングの2 種類の方法で分析した。結果として、児童および教育的観点から教科化は好ましいと考えられる傾向があり、教科化は児童との肯定的な関係性が示唆される一方、教員の立場からは、教員の負担増、英語力不足、制度が万全とは言い難いなど、懸念項目は教員が要因である記述が多くみられた。この結果に基づき第2 言語習得の観点から英語教育に必要な研究および研修内容についての提言を示す。 | |||||
abstract | ||||||
言語 | en | |||||
値 | Starting in 2020, English will become a core subject for fifth and sixth graders in Japanese elementary schools. This is one of the biggest changes in the new Course of Study (MEXT, 2017) and the past two years have been a “transitional period” in order to prepare for the reform. Reflecting this historical period as a backdrop, the present research was carried out to explore how elementary school teachers perceive the change. An open-ended questionnaire was distributed to examine what benefits and difficulties these teachers perceive this change is going to bring. The open-ended questionnaires collected from 84 respondents were analyzed in two ways: 1) word frequency; and 2) co-occurrence networks. The results show that the teachers perceive English becoming a core subject brings a positive impact because it should improve children’s English abilities and raise their motivation. On the other hand, the fact that some teachers lack confidence in English and that there are some systematic inconsistency are seen as reasons for concerns. The current paper concludes with some pedagogical implications that might help teachers cope with the change. | |||||
書誌情報 |
ja : 神戸松蔭女子学院大学研究紀要 en : Journal of Kobe Shoin Women's University : JOKS 巻 1, p. 165-177, 発行日 2020-03-05 |
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出版者 | ||||||
出版者 | 神戸松蔭女子学院大学学術研究委員会 | |||||
言語 | ja | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | EISSN | |||||
収録物識別子 | 2435-290X | |||||
NCID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12887970 | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |