ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 本学機関誌
  2. 神戸松蔭女子学院大学研究紀要
  3. No.1

ジェンダーの視点に立ったキャリア教育を考える

https://doi.org/10.14946/00002177
https://doi.org/10.14946/00002177
5808f83d-bc34-4074-9be8-15a5d9ebad01
名前 / ファイル ライセンス アクション
J1_06dohi.pdf PDF (1.0 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2020-03-05
タイトル
タイトル ジェンダーの視点に立ったキャリア教育を考える
言語 ja
タイトル
タイトル Considering Career Education from a Gender Perspective
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 ロールモデル
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 ワーク・ライフ・バランス
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 ライフコース
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 role model
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 work-life balance
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 life course
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.14946/00002177
ID登録タイプ JaLC
著者 土肥, 伊都子

× 土肥, 伊都子

ja 土肥, 伊都子

en DOHI, Itsuko

Search repository
抄録
言語 ja
値 本稿は、ジェンダーの視点に立ったキャリア教育が、心理学関係の大学授業の中でどのように実践されているかを把握し、課題は何であるかについて、日本心理学会ジェンダー研究会会員を対象に行った調査結果と、当学会第83 回大会シンポジウムでの議論を基に検討したものである。学生たちは、自分の両親をモデルに、性別役割分業へ肯定的態度をもつ傾向が強かった。また、多くの教員が、学生にジェンダーに関して問題意識を持たせたり、経済的自立の必要性を認識させたり、具体的な将来の自己像を描かせたりすることが必要であると考えていた。そのためには、身近なロールモデルとの接触や、大学で取得した資格を活かした仕事の現状を教えることが課題であると感じていた。そして、経済の低成長が続く現代日本社会において、男女共同参画型の職場や家庭を念頭においたキャリア教育や、人生のパートナーとの関係も含めてのワーク・ライフ・バランスなどについて、考察した。
abstract
言語 en
値 This article is to understand how career education from a gender perspective is practiced in university classes related to psychology, and what are the issues there, targeting members of the Japanese Society for Gender Studies, the Japanese Psychological Association (JPA). This is a summary of the survey results and discussions at the symposium of the 83rd Annual Convention of the JPA. Students were more likely to have a positive attitude towards the gender role division with their parents as models. Many faculty teachers recognized that it is necessary for their students to get contacts with familiar role models and show the current state of work with university qualifications, which would make students to be aware of gender issues, to recognize the need for financial independence, and to draw concrete future self-images. In modern Japanese society in the age of low economic growth, we considered career education with a gender-equal workplace and family in mind, and work-life balance including relationships with life partners.
書誌情報 ja : 神戸松蔭女子学院大学研究紀要
en : Journal of Kobe Shoin Women's University : JOKS

巻 1, p. 41-56, 発行日 2020-03-05
出版者
出版者 神戸松蔭女子学院大学学術研究委員会
言語 ja
ISSN
収録物識別子タイプ EISSN
収録物識別子 2435-290X
NCID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12887970
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
見出し
大見出し 人間科学部篇
言語 ja
見出し
大見出し Faculty of Human Sciences
言語 en
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-27 07:39:35.394245
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3