WEKO3
アイテム
研究ノート 「か」が必要な疑問詞のある文における中国人の誤用についてのアンケート調査
https://doi.org/10.14946/00000192
https://doi.org/10.14946/000001923e0abfd0-7f51-43c1-8caa-e0b64613ba94
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2012-03-15 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 研究ノート 「か」が必要な疑問詞のある文における中国人の誤用についてのアンケート調査 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | A survey into sentences requiring question word and 'ka' | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 日本語教育 | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 疑問文 | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 誤用 | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | アンケート調査 | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | en | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | teaching Japanese | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | en | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | interrogative sentences | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | en | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | errors | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | en | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | survey | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||
ID登録 | ||||||||
ID登録 | 10.14946/00000192 | |||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||
著者 |
許, 英淑
× 許, 英淑
|
|||||||
著者別名 | ||||||||
姓名 | Xu, Yingshu | |||||||
抄録 | ||||||||
本論文は、2011 年3 月に北京外国語大学日本語学部の学部生を対象に行われた"「か」が必要な疑問詞のある文についてのアンケート調査"の結果報告書である。結果も誤用のパタンも予想通りのものだった。興味深い結果もあった。特に、日本語経験者グループの「質問文」と「誘い掛け文」の混同がそのグループの4分の1をも占めたことが予想外だった。それは学習段階での教材及び指導教師の違いによるものかと思われる。反省すべき点は、調査用文に文脈がないことと、「疑問」と「不定」を表す「か」についての調査用文に「全称」を表すものもあったりして被調査者を混乱させた可能性があることである。 | ||||||||
abstract | ||||||||
This paper reports on the result of a survey done in March 2011 with studentsof Beijing Foreign Studies University into sentences requiring question word +'ka' constructions. Results of the survey were in line with expectations, howeverthere were also some noteworthy results. In particular the fact that as many as1/4 of the students with experience in Japan would have trouble with question andrequest patterns was unexpected. This may be due to differences in the teachingmaterials and methods used during their instruction. A point to review is whetherthe participants may have been confused between the patterns used in the surveycontaining question word + 'ka' for either questions or indefinites, with sentencepatterns using question word + 'mo' for universal quantifiers. | ||||||||
書誌情報 |
神戸松蔭女子学院大学研究紀要. 言語科学研究所篇 en : Theoretical and Applied Linguistics at Kobe Shoin (TALKS) 巻 15, p. 131-139, 発行日 2012-03-21 |
|||||||
出版者 | ||||||||
出版者 | 神戸松蔭女子学院大学学術研究会 | |||||||
ISSN | ||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||
収録物識別子 | 13434535 | |||||||
NCID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AA11200630 | |||||||
論文ID(NAID) | ||||||||
関連タイプ | isIdenticalTo | |||||||
識別子タイプ | NAID | |||||||
関連識別子 | 110008799632 | |||||||
著者版フラグ | ||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |