ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 本学機関誌
  2. Theoretical and Applied Linguistics at Kobe Shoin : トークス
  3. No.22

幼児期の外国語学習が認知にもたらす影響 : 日・英バイリン ガル幼稚園の園児を対象にした予備的検討

https://doi.org/10.14946/00002085
https://doi.org/10.14946/00002085
79dd0dfa-9ae6-41c6-90f0-6978e7908f7e
名前 / ファイル ライセンス アクション
TALKS22_07久津木・田浦.pdf PDF (288.5 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2019-03-05
タイトル
タイトル 幼児期の外国語学習が認知にもたらす影響 : 日・英バイリン ガル幼稚園の園児を対象にした予備的検討
タイトル
タイトル The Effects of Learning a Foreign Language on Cognitive Development : a Preliminary Study on Children in a Japanese-English Kindergarten
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 幼児
キーワード
主題Scheme Other
主題 バイリンガル
キーワード
主題Scheme Other
主題 早期英語教育
キーワード
主題Scheme Other
主題 実行機能
キーワード
主題Scheme Other
主題 心の理論
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 preschoolers
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 bilinguals
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 early English education
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Executive function
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 theory of mind
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.14946/00002085
ID登録タイプ JaLC
著者 久津木, 文

× 久津木, 文

久津木, 文

Search repository
田浦, 秀幸

× 田浦, 秀幸

田浦, 秀幸

Search repository
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 104
識別子Scheme KAKEN - 研究者検索
識別子URI https://nrid.nii.ac.jp/ja/nrid/1000090581231/
識別子 90581231
姓名 KUTSUKI, Aya
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 1293
識別子Scheme NRID
識別子URI http://rns.nii.ac.jp/d/nr/40313738
識別子 40313738
識別子Scheme e-Rad
識別子URI https://kaken.nii.ac.jp/ja/search/?qm=40313738
識別子 40313738
識別子Scheme KAKEN - 研究者検索
識別子URI https://nrid.nii.ac.jp/ja/nrid/1000040313738/
識別子 40313738
姓名 TAURA, Hideyuki
著者ID
内容記述タイプ Other
内容記述 90581231
著者ID
内容記述タイプ Other
内容記述 40313738
抄録
値 幼児期の二言語獲得は実行機能系やそれと関連する他者理解の能力を促進することが他研究で示されてきたが、早期からの外国語学習や日本語を含む二言語同時獲得の認知的な影響についての知見はほとんど存在しない。本研究では日本語を母語とし早期から英語を学習する幼児を対象に、早期からの外国語学習の認知的な影響を実行機能及び他者理解(心の理論)の観点から検証した。英語力と心の理論課題との関連が示され、英語の語彙を学ぶことが、他者理解を促進する可能性が示唆された。また、英語力が特に葛藤抑制と関連を示し、英語の語彙学習が葛藤抑制能力に影響している可能性が示唆された。また、心の理論と在園期間は関連を示したが葛藤抑制と在園期間は関連が示されなかったことから、葛藤抑制課題の反応時間や成績は言語によって促進された認知能力を反映するのに対し、心の理論課題の成績は社会的経験や社会的能力をより反映することが示唆された。以上のことから、普段から頻繁な使用や言語の切り替えがなくとも、幼少期の外国語学習は、認知に影響を与える可能性があることが示唆された。
abstract
値 Although it has been argued that acquiring two languages during the preschool years promotes the development of executive functions and theory of mind as it relates to executive functions, little is known about the cognitive effects of learning a foreign language in the early years, especially when Japanese is one of the two languages. To assess the cognitive effect of early foreign language learning, the current study investigated language abilities, inhibitory control, and theory of mind performance of Japanese preschoolers who were learning and using English in a Japanese-English kindergarten abroad. The results suggest that the experience of learning English affects the ability of understanding others and the executive functions. Moreover, they also suggest that performance in inhibitory control tasks mainly reflects the cognitive ability promoted by language learning while the theory of mind performance reflects social ability and the social experience of the child more. Overall, the study suggests that foreign language learning experiences without frequent use or switching may be able to influence cognitive abilities in preschoolers.
書誌情報 トークス = Theoretical and applied linguistics at Kobe Shoin : 神戸松蔭女子学院大学研究紀要言語科学研究所篇

巻 22, p. 41-48, 発行日 2019-03-05
出版者
出版者 神戸松蔭女子学院大学学術研究委員会
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1343-4535
NCID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11200630
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-27 07:42:28.045706
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3